حمله مرگبار به بیمارستان الاقصی؛ تانک‌های اسرائیلی در شمال نوار غزه پیش می‌روند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حملات اسرائیل علیه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان را به‌شدت محکوم کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از پزشکان فلسطینی گزارش داد که حمله هوایی اسرائیل به حیاط بیمارستانی در نوار غزه در بامداد دوشنبه، دست‌کم چهار کشته به جا گذاشت.

به گفته این پزشکان، حملات اسرائیل باعث آتش‌سوزی در بیمارستانی شد که در حیاط آن برای سکونت آوارگان جنگ خیمه‌ای تدارک دیده شده بود. در این حمله بیش از ۲۰ نفر دچار سوختگی شدید شدند.

ارتش اسرائیل پس از این حمله اعلام کرد شبه‌نظامیانی را که در میان غیرنظامیان پنهان شده بودند، هدف قرار داده است. اسرائیل در ماه‌های اخیر بارها به پناهگاه‌های پرجمعیت و اردوگاه‌های آوارگان حمله و استدلال کرده است که جنگجویان حماس از این فضاها به‌عنوان مکان‌هایی برای پنهان شدن و اجرای حملاتشان علیه اسرائيل استفاده می‌کنند.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، بیمارستان شهدای الاقصی در مرکز شهر دیرالبلاح در حالی هدف حمله قرار گرفت که پزشکان در تلاش برای مداوای تعداد زیادی از مجروحان حمله قبلی به مدرسه‌ای در مرکز نوار غزه بودند که به یک پناهگاه تبدیل شده بود. در آن حمله نیز بسیاری از چادرهای آوارگان هدف قرار گرفتند و دست‌کم ۲۰ کشته به جا گذاشت.

در تصاویر آسوشیتدپرس کودکانی هم در میان مجروحان دیده می‌شوند. اسناد بیمارستانی هم از کشته شدن چهار تن و زخمی شدن ۴۰ نفر دیگر خبر می‌دهند. بنا بر اعلام بیمارستان شهدای الاقصی، ۲۵ نفر پس از سوختگی شدید به بیمارستان ناصر در جنوب غزه منتقل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که بیش از یک سال از جنگ غزه می‌گذرد، اسرائیل همچنان تقریبا هر روز حملاتی به سراسر نوار غزه انجام می‌دهد و مدعی است که تلاش دارد از قدرت گرفتن مجدد شبه‌نظامیان گروه حماس جلوگیری کند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد که نیروهای اسرائیلی تانک‌هایشان را به لبه شمالی شهر غزه رساندند، به برخی مناطق محله شیخ رضوان حمله و بسیاری از خانواده‌ها را به ترک خانه‌هایشان مجبور کردند.

پس از گذشت ۹ روز از عملیات بزرگ اسرائیل در شمال غزه، دفتر رسانه‌ای حماس در غزه اعلام کرد که در حملات اخیر اسرائیل حدود ۳۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند. در این بیانیه آمده است که هدف اسرائیل از بمباران خانه‌ غیرنظامیان و پناهگاه‌ آوارگان وادار کردن ساکنان به ترک غزه یک بار برای همیشه است. اسرائیل چنین اتهامی را رد می‌کند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت غزه، حمله تلافی‌جویانه اسرائیل پس از تهاجم هفتم اکتبر حماس به کشته شدن بیش از ۴۲ هزار فلسطینی منجر شده است. تعداد قربانیان غیرنظامی در این آمار به طور دقیق مشخص نیست اما گفته می‌شود بیش از نیمی از کشته‌شدگان زنان و کودکان‌اند. حدود ۹۰ درصد جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه هم در اثر این جنگ آواره شده‌اند و مناطق وسیعی از نوار غزه به طور کامل ویران شده است.

در همین حال، جنگ اسرائیل با گروه شبه‌نظامی حزب‌الله نیز شدت بیشتری گرفته و در جنوب لبنان هم علیه این گروه متحد حماس و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران جنگ هوایی و زمینی راه انداخته است.

در ادامه درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، حزب‌الله روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازان اسرائیلی را در نزدیکی روستای مارون‌الراس در جنوب لبنان هدف قرار داده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب‌الله تجمع نیروهای اسرائیلی در نزدیکی این روستا را با خمپاره و راکت هدف گرفته است.

ارتش اسرائیل ساعاتی پیش از این حمله اعلام کرد که نیروهایش با هدف نابود کردن سنگرها و زیرساخت‌های حزب‌الله بار دیگر وارد خاک لبنان شده‌اند.

صبح دوشنبه، جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا، حملات اسرائیل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان را به‌شدت محکوم کرد. بورل پیش از آغاز جلسه شورای وزرای خارجه اروپا در لوکزامبورگ، حملات اسرائیل به صلح‌بانان سازمان ملل را «غیرقابل قبول» خواند و گفت: «۲۷ عضو اتحادیه اروپا توافق کردند که از اسرائیل بخواهند به این حملات پایان دهد.»

هم‌زمان با این گفته‌ها، الی کوهن، وزیر انرژی اسرائیل، روز دوشنبه نیروهای حافظ صلح یونیفل سازمان ملل متحد در جنوب لبنان را عناصری «بی‌فایده» توصیف کرد و گفت که آن‌ها نتوانسته‌اند از اسرائیلی‌ها در برابر حملات حزب‌الله محافظت کنند. او با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس از صلح‌بانان سازمان ملل خواست که از مناطق درگیری خارج شوند و افزود: «دولت اسرائیل برای تضمین امنیت شهروندانش هر کاری انجام خواهد داد و اگر سازمان ملل نمی‌تواند کمک کند، حداقل مداخله نکند و بهتر است نیروهایش را از مناطق جنگی خارج کند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، روز یکشنبه از سازمان ملل خواسته بود که برای حفظ جان صلح‌بانان، آن‌ها را از مناطق درگیری در لبنان خارج کند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز یکشنبه در جریان بازدید از یک پست دیده‌بانی در امتداد مرز گفت که به حزب‌الله اجازه نمی‌دهند به روستاهای مرزی در جنوب لبنان بازگردند. او اعلام کرد که ارتش اسرائيل همچنان زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله در روستاهای مرزی را هدف قرار خواهد داد.

بیشتر از جهان